Stewy von Wattenwyl

Currently available from Brambus Records:


After The Rain

Stewy VonWattenwyl Trio - dienda
Tracks:
  1. It Ain't That Bad
  2. She's Out Of My Life
  3. Hellblau #2
  4. After The Rain
  5. Skylark
  1. Vol d'automne
  2. Little Niles
  3. When You Wish Upon A Star
  4. Apache Dance
  5. Otro Mundo

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Stewy von Wattenwyl gehört seit Dekaden zur Brambus-Jazz-Familie und nach dem grossartigen Album "Intimacy" zusammen mit Nicole Herzog hat er noch ein weiteres Meisterwerk bereit für uns, diesmal zusammen mit seiner Gruppe und dem New Yorker Spitzensaxofonisten Eric Alexander!

Mit John Coltrane’s „After The Rain“ stellt Stewy von Wattenwyl eine ganz selten gehörte mystische Ballade ins Zentrum seiner neuen CD, mit welcher er in seinem 50. Lebensjahr inne hält und einen Blick auf sein vielseitiges Schaffen als Pianist und Komponist ermöglicht. Da ist einerseits die mehr als ein Jahrzehnt währende fruchtbare Zusammenarbeit mit seinem Trio und dem New Yorker Saxofonisten Eric Alexander, die hier in fünf packenden Live-Takes dokumentiert wird. Andererseits führt von Wattenwyl mit seinem lyrischen Klavierspiel den Zuhörer auch in die Welt des Pops (Michael Jackson’s „She’s Out Of My Life“, „Vol d’automne“) oder mit der bemerkenswerten Eigenkomposition „Otro Mundo“ und einem klagenden Cello in mehr klassische Gefilde. Die ganz unterschiedlichen Instrumentierungen von Solo Piano bis Quintett tragen ebenso wie die hervorragende Audio-Qualität bei zu einem zugleich spannenden wie berührenden Hörerlebnis.

Weitere Info zu Stewy von Wattenwyl: www.stewyvonwattenwyl.ch


Since Decades Stewy von Wattenwyl is part of the brambus jazz family and we are very pleased to offer - after his outstanding release with Nicole Herzog "Intimacy" - herewith a second masterpiece during 2013!

With John Coltrane’s „After The Rain“ Stewy von Wattenwyl places a rarely heard mystical ballad into the heart of his new CD with witch he makes a stopover in his 50th year and allows a view on his versatile oevre as a pianist and composer. On one hand there is the more than a century lasting fruitful collaboration with New York City based saxofonist Eric Alexander which is documented here in five captivating Live-takes. On the other hand von Wattenwyl abducts the listener with his lyrical piano playing also into the word of pop music (Michael Jackson’s „She’s Out Of My Life“, „Vol d’automne“) or with his remarkable original „Otro Mundo“ and a moanful violoncello in more classical regions.
The very differing settings from solo piano to quintet and the brilliant sound quality are responsible for a fascinating and touching listening experience.


More to Stewy von Wattenwyl: www.stewyvonwattenwyl.ch



dienda

Stewy VonWattenwyl Trio - dienda
Tracks:
  1. My Man's Gone Now
  2. I Mean You
  3. Hold My Hand
  4. My Favourite Things
  5. Blue In Green
  6. Hellblau
  1. My One And Only Love
  2. Dienda
  3. Lullaby Of Birdland
  4. Reflection
  5. I'm Glad There Is You

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Dienda ist ein schöner afrikanischer Frauenname. Kenny Kirkland, der leider viel zu früh verstorbene geniale Pianist des Wynton Marsalis Quartets, betitelte eine seiner schönsten Kompositionen damit. Der Popmusiker Sting erkannte die grosse Qualität des Songs, liess sich Lyrics dazu schreiben und nahm ihn in sein Repertoire auf. Stewy von Wattenwyl arrangiert den Song neu und stellt ihn ins Zentrum seiner neuen CD. Das ist das Wesen von wirklicher World Music, nämlich der Austausch von Einflüssen nicht nur über Kontinental- sondern auch über Stilgrenzen hinweg.

Der Schweizer Pianist Stewy von Wattenwyl ist kein Purist und sucht das innovative Element in eben dieser Verschmelzung. Obwohl seine bisherigen 6 CD-Produktionen in den meisten Geschäften in der "Jazz" - Abteilung zu finden sind (Duke Ellington, der Urvater des Jazz liebte diesen Begriff gar nicht und betrachtete seine Musik von jeher als "melting pot" verschiedenster Einflüsse), könnte Dienda auch im Ressort World Music stehen: Es verarbeitet - auch wenn wiederum der Grossteil des Materials aus dem "Great American Songbook" stammt - Einflüsse aus allen Stilen und Kontinenten und begeistert mit schwärzestem Blues, kochendem Swing, schwebenden Bossa Nova und Latin Grooves, ungeraden Metren, Einflüssen aus Pop und klassischer Musik, Polyrhythmik etc.

Dabei sind nebst Stewy von Wattenwyl und dem Drummer Tobias Friedli (Swiss Jazz Orchestra u.a.) mit den Bassisten Reggie Johnson (u.a Sun Ra, Art Blakey’s Jazz Messengers, Keith Jarrett, Kenny Burrell, Monty Alexander) und Daniel Schläppi (Sandro Schneebeli's World Music Group u.a. ) zwei wunderbare Trios am Werk, die einerseits mit  "unerhörten" Interpretationen und Arrangements verblüffen, andererseits auch weite Räume für ein Musizieren auf der Basis zeitgenössischer Improvisations- und Interplay-Konzepte zu öffnen und zu nutzen wissen.


Dienda is a beautiful name of an African female. Kenny Kirkland, Wynton Marsalis' highly gifted pianist, who sadly passed away much too early, entitled one of his most stunning compositions Dienda. The famous pop musician Sting acknowledged the qualitiy of this song, added lyrics and put it in his repertoire. Stewy von Wattenwyl rearranges the song and places it in the heart of his new CD. That's the essence of real World Music: The exchange of influences not only over continental but also over stylistic borders. 

Swiss pianist Stewy von Wattenwyl is not a purist. He searches for innovation in exactly this interchange. Though his six CD's under his name up to now can be found in most shops in the "Jazz" - corner (Duke Ellington, the master, was hesitant to call his music jazz and considered it always as a melting pot of different influences), Dienda could be situated under World Music : Though the major part of the material is taken from the "Great American Songbook" it gets it's quality from the influences of different styles and continents and takes the listener along on a fascinating journey through dark blues, cooking swing, floating bossa and latin grooves, uneven time signatures, elements from pop and classical music, polyrhythmics etc.

With the drummer Tobias Friedli (Swiss Jazz Orchestra a.o.) and the bassists Reggie Johnson (Sun Ra, Art Blakey’s Jazz Messengers, Keith Jarrett, Kenny Burrell, Monty Alexander a.m.o.) and Daniel Schläppi (Sandro Schneebeli's World Music Group a.o.) two wonderful trios can be heard. Who on the one hand amaze with never heard interpretations and arrangements, on the other open wide spaces for contemporary improvisation and interplay concepts.


Cookin' Live

Stewy VonWattenwyl Trio - Everything I Love
Tracks:
  1. Take Five
  2. To Wisdom The Prize
  3. Moose The Mooche
  4. Fried Pies
  5. Estate
  1. Stablemates
  2. Body and Soul
  3. Autumn Leaves
  4. Stella by Starlight

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Nachdem das Stewy von Wattenwyl Trio in den 90er-Jahren nicht weniger als vier von der Kritik mit Bestnoten bewertete Produktionen veröffentlicht hat, liegt nun erstmals eine reine Live-CD mit einer Auswahl der schönsten Standards aus dem "Great American Songbook" vor. Die Aufnahmen, die anlässliche eines 5-tägigen Engagements in einem intimen Jazzclub entstanden sind, legen ein beeindruckendes Zeugnis sowohl von der Breite des musikalischen Ausdruckspektrums (kochender Swing, schwebende Balladen, treibende Latin-Grooves, ungerade Metren) wie auch der konzentrierten Bühnenpräsenz dieses Trios ab. Oder wie Beat Blaser, Jazzredaktor bei Radio DRS 2 es in den Linernotes formuliert: "... ein wunderbar eingespieltes Trio, gescheite Arrangements, brillante Soli, Interplay, Swing ..." Stewy von Wattenwyl, Daniel Schläppi und Peter Horisberger zeigen dem aufmerksamen Zuhörer, der interessierten Zuhörerin ein paar Preziosen aus grösseren Tiefen. Ein Jazz-Meilenstein, der viel Beachtung verdient.


After having released not less than four productions in the nineties, who got only best critiques, the Stewy von Wattenwyl Trio presents for the first time a pure Live-CD with a choice of the most beautiful standarts of the "Great American Songbook". The recordings, wich have been made during a 5 day engagement in an intimate jazz club are not only an impressive statement of the width of musical expression (cooking swing, floating ballads, driving latin grooves, uneven measures) but also of the concentrated work on stage. Or how Beat Blaser, reviewer at radio DRS 2 says in his linernotes: "... a trio wonderfully attuned to each other, whose attributes include clever arrangements, brilliant solos, exciting interplay and plenty of swing ..." For the interested and attentive listener, Stewy von Wattenwyl, with Daniel Schläppi on bass and Peter Horisberger on drums, mine som jewels from the depth. Ready for international attention and being released just right for christmas!


Everything I Love

Stewy VonWattenwyl Trio - Everything I Love
Tracks:
  1. I'll Remember April
  2. Take Care
  3. Everything I Love
  4. Voices
  5. I Fall Too Easily
  1. Yes For You
  2. Speak Low
  3. Lush Life (solo piano)
  4. O Grande Amor
  5. Dance on the Hill

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To The Point

Stewy VonWattenwyl Trio - To The Point
Tracks:
  1. Black Surface
  2. Street of Sorrows
  3. To The Point
  4. Let It Be Me
  5. One Night In The City
  1. La Vie En Beige
  2. You're Welcome
  3. This One is For Bruno
  4. The Giant's Garden
  5. You Make Me Feel At Home

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Live and Elsewhere

Stewy VonWattenwyl Trio - Live and Elsewhere
Tracks:
  1. At First Sight
  2. Sepia
  3. To You To Dance
  4. Soap Bubbles
  5. Blue Cigars
  1. Downstream
  2. Night in Tunisia
  3. Nel Circo
  4. Pipers Panic
  5. In The Cab

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Nachdem das Stewy von Wattenwyl Trio in den 90er-Jahren nicht weniger als vier von der Kritik mit Bestnoten bewerte-te Produktionen veröffentlicht hat, liegt nun erstmals eine reine Live-CD mit einer Auswahl der schönsten Standards aus dem „Great American Songbook“ (Body and Soul, Take Five, Autumn Leaves, Stella by Starlight, Estate, Moose The Mooche, Stablemates, To Wisdom The Prize, Fried Pies) vor. Die Aufnahmen, die anlässlich eines 5-tägigen Engage-ments in einem intimen Jazzclub entstan-den sind, legen ein beeindruckendes Zeugnis sowohl von der Breite des musi-kalischen Ausdruckspektrums (kochen-der Swing, schwebende Balladen, trei-bende Latin-Grooves, ungerade Metren) wie auch der konzentrierten Bühnen-präsenz dieses Trios ab. Oder wie Beat Blaser, Jazzredaktor bei Radio DRS 2 es in den Linernotes formuliert: ... „ein wunderbar eingespieltes Trio, gescheite Arrangements, brillante Soli, Interplay, Swing“ ... Stewy von Wattenwyl, Daniel Schläppi und Peter Horisberger zeigen dem aufmerksamen Zuhörer, der interes-sierten Zuhörerin ein paar Preziosen aus grösseren Tiefen. Ein Jazz-Meilenstein, der viel Beachtung verdient!


After having released not less than four productions in the nineties, who got only best critiques, the Stewy von Wattenwyl Trio presents for the first time a pure Live-CD with a choice of the most beautiful standards of the „Great American Songbook“ (Body and Soul, Take Five, Autumn Leaves, Stella by Starlight, Estate, Moose The Mooche, Stablemates, To Wisdom The Prize, Fried Pies). The recordings, which have been made during a 5 day engagement in an intimate jazz club are not only an impressive statements of the width of musical expression (cooking swing, floating ballads, driving latin grooves, uneven measures) but also of the concentrated work on stage. Or how Beat Blaser, reviewer at radio DRS2 says in his linernotes: “… a trio wonder-fully attuned to each other, whose attributes include clever arrangements, brilliant solos, exciting interplay and plenty of swing”…For the interested and attentive listener, Stewy von Wattenwyl, with Daniel Schläppi on bass and Peter Horisberger on drums, mine some jewels from the depth. Ready for international attention!


STEWY VON WATTENWYL & NICK PERRIN
“I Got A Right To Sing The Blues”

Stewy VonWattenwyl Trio - dienda
Tracks:
  1. Do You Know What It Means To Miss New Orleans
  2. Yardbird Suite
  3. I Got A Right To Sing The Blues
  4. Pensativa
  5. Someday in April
  6. Move
  1. Stardust
  2. That's Right
  3. In Love In Vain
  4. To Wisdom The Prize
  5. It Might As Well Be Spring
  6. Day Dream

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Wenn gesagt wird, dass das Klavier oder die Gitarre an sich die Rolle eines Orchesters übernehmen können, so wird damit gemeint, dass sie unendlich vielseitige Instrumente sind, die – bei entsprechend fachkundiger Bedienung - nicht nur melodisch und harmonisch sondern v.a. auch perkussiv eingesetzt werden können.

Stewy von Wattenwyl und Nick Perrin sind zwei äusserst fachkundige Vertreter ihrer Instrumentalkunst, die mit den Ausdrucksmöglichkeiten ihrer Instrumente mehr als nur vertraut sind. Durch das Gespräch unter vier Augen werden diese Möglichkeiten aber noch um ein Vielfaches potenziert: Hier wird nicht nur intoniert, begleitet und soliert, sondern vielmehr gehaucht und geflüstert, umworben und verführt, vorgeschlagen und gelobt, bejaht und widersprochen, kräftig eingeheizt und auch gedonnert. Oder wie die Presse es formuliert:

…«Das Berner Paar spielte sich die musikalischen Ideen wie Bälle zu und verblüffte dabei durch seine Reaktionsschnelligkeit. Es versteht sich von selbst, dass eine solche Ehe, die mindestens ebenso stark von der empathischen Aussparung wie vom virtuosen Alleingang lebt, nur auf der Grundlage gegenseitiger Vertrautheit bestehen kann.»… „Bund“ 21.2.05

Obwohl der «Hot Club de Berne» bezüglich seines Namens stilistisch eine Vorliebe für swingenden, bluesigen oder auch traditionellen Jazz suggeriert, spielt sich das phänomenale Duo auf seiner eben eingespielten CD „I Got A Right To Sing The Blues“ mit zeitloser Eleganz und viel Charme diagonal durch die Jazzgeschichte.

Sowohl Stewy Von Wattenwyl wie auch Nick Perrin haben für Brambus in den letzten Jahren schon wunderbare CDs eingespielt, das Backprogramm ist daher ebenfalls nochmals ans Herz gelegt.

Mehr Informationen: www.stewyvonwattenwyl.ch


If it is said that the piano or the guitar can take over the role of an orchestra, meant is that they are endlessly multilateral instruments which – in correspondingly expert operation – are not only melodic and harmonic but above all also percussive.

Stewy von Wattenwyl and Nick Perrin are two extremely skilled representatives of their instrumental art who are familiar with the expressional possibilities of their instruments! This potential however is magnified by the dialogue between two persons. In this way it is not only possible to accompany, intonate and solo but rather to breathe and whisper, court and entice, suggest and promise, affirm and contradict, put on hard and roll like thunder. Or as the press formulated it:

.. « The Bernese pair passed the musical ideas back and forth like balls and amazed by their own quick reaction. It is clear that such a communion which depends at least as strongly on the empathic recess as from the single-handed virtuoso effort, can only exist on the basis of mutual trust. » … "Bund" 21/2/05

Although with regard to its name the «Hot club de Berne» suggests a preference for swinging, bluesy or also traditional jazz style, the phenomenal duo plays on its recorded CD „I Got A Right To The blues“ diagonally through jazz history, with timeless elegance and much charm.

For further info see: www.stewyvonwattenwyl.ch




Nicole Herzog - Stewy von Wattenwyl Group - Intimacy

Tracks:
  1. What A Difference A Day Made
  2. Is You Is Or Is You Ain't My Baby
  3. Pra Dizer Adeus
  4. If I Were A Bell
  5. I'm Through With Love
  6. Amor de Conuco
  1. Prelude To A Kiss
  2. You Do Something To Me
  3. Make Sure You're Sure
  4. Romance In The Dark
  5. Nature Boy
  6. Miss Celie's Blues

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Eine neue grosse Stimme gemeinsam mit dem feinsten Pianist im Schweizer Jazz
 

Nicole Herzog - Stewy von Wattenwyl Group

 
Stewy von Wattenwyl begleitet Brambus seit bald zwei Dekaden und präsentierte eine lange Reihe exzellenter CDs für das Label und immer wieder auch neue Besetzungen. Diese hier ist von besonderer Intensität und Feinfühligkeit! 2007 standen Nicole Herzog und Stewy von Wattenwyl mehr zufällig erstmals zusammen auf der Bühne eines Zürcher Jazzclubs und das Konzert machte so viel Spass, dass noch am selben Abend die Rede von einem gemeinsamen CD Projekt war. Fünf Jahre und viele gemeinsame Konzerte später spielte der Zufall wieder mit, so dass eine abgesagte Studiosession die Möglichkeit bot, spontan aufzunehmen. Und das Resultat begeistert rundum: Erfrischender Vocal-Jazz in verschiedenen ad hoc Formationen von Duo bis Quintett, erdenschöne Balladen und Bossas, Blues und kochender Swing, magische Momente festgehalten in atemberaubender Tonqualität.


«I first heard vocalist Nicole Herzog sing a few years ago when she was a student at the Jazz Generations workshop in Frauenfeld, Switzerland. I was a member of the faculty, and I recall that it was immediately clear to me and all the other instructors that we were witnessing a talented young lady with a beautiful voice plus elegance and grace to match! As I listen to her wonderful performance on her first recording, Time Will Tell, I am just as impressed as I was the very first time I heard her.»
Lewis Nash
Drummer, bandleader, educator, recording artist
New York City, June 16, 2008

Line-Up:
Nicole Herzog vocals, Stewy von Wattenwyl piano, Daniel Bohnenblust as, Christoph Utzinger bass, Beat von Wattenwyl percussion, Tobias Friedli drums, percussion.


A new great voice together with the finest piano player of Switzerland these days!
 

Nicole Herzog - Stewy von Wattenwyl Group

 
Stewy von Wattenwyl works with Brambus since nearly two decades and has a long list of excellent releases on the label – and he offers new collaborations regularly. This one here is his newest project full of intensity and tactfulness. 2007 was the first concert – occasionally – of Nicole Herzog (Congo-rooted Swiss singer) and Stewy von Wattenwyl. at a jazz-club in Zurich. And the concert was so much fun that they were talking about a CD project the same night. It took five years and many concerts together and another coincidence that the two teamed up again to realize their cd project together with some other of the finest Swiss jazz artists. The result is overwhelming: refreshing vocal-jazz in various ad-hoc formations from duo to quintet, beautiful earthly ballads, and bossas, blues and cooking swing. Magic moments to be recorded in thrilling sound quality.


«I first heard vocalist Nicole Herzog sing a few years ago when she was a student at the Jazz Generations workshop in Frauenfeld, Switzerland. I was a member of the faculty, and I recall that it was immediately clear to me and all the other instructors that we were witnessing a talented young lady with a beautiful voice plus elegance and grace to match! As I listen to her wonderful performance on her first recording, Time Will Tell, I am just as impressed as I was the very first time I heard her.»
Lewis Nash
Drummer, bandleader, educator, recording artist
New York City, June 16, 2008

Line-Up:
Nicole Herzog vocals, Stewy von Wattenwyl piano, Daniel Bohnenblust as, Christoph Utzinger bass, Beat von Wattenwyl percussion, Tobias Friedli drums, percussion.